adult invata

Mai pot invata la varsta mea?

Mai pot invata la varsta mea (30, 40, 50, 70 de ani)? Am primit aceasta intrebare de 3 ori in 2 zile, si raspunsul scurt este: Evident ca da! Poti invata la orice varsta! Intreaga noastra existenta este un proces continuu de invatare. Orice creier sanatos permite invatarea continua prin capacitatea sa de neuroplasticitate.

Din punct de vedere comportamental, psihologic, invatatul presupune atentia la obiectul studiat, retinerea initiala a informatiei si ancorarea acesteia de informatii preexistente, repetarea, folosirea informatiilor noi, practic extragerea acestora repetata din centrii nervosi unde este stocata. Din punct de vedere neurofiziologic, invatarea presupune crearea centrilor nervosi ce stocheaza informatii specifice si mai ales crearea de legaturi sau conexiuni intre diversi centri nervosi.

Intreaga noastra existenta este un proces continuu de invatare. Unul dintre domeniile sever afectate in dementa este exact acest proces de invatare, cu imposibilitatea stocarii de noi informatii in neuroni si scaderea capacitatii de asociere, de creare de noi conexiuni. De exemplu, o persoana cu dementa va avea mari dificultati in a povesti ce a mancat la micul dejun, dar stie totusi sa povesteasca trasnaile pe care le facea in copilarie, poate rememora mirosul prajiturii preferate sau cantecele preferate anterior. Chiar si o persoana fara deficite cognitive, daca o intrebi ce a mancat de dimineata, va avea un moment de ezitare initial si apoi va raspunde cu acuratete, deoarece a fost atenta de dimineata si acum isi poate aminti cum a deschis frigiderul si a scos pachetul de branza sau de salam sau cum a turnat laptele in bol. A doua zi, daca intrebi aceeasi persoana ce a mancat la acel mic dejun, va raspunde rapid, pentru ca deja prin amintirea din ziua anterioara a rememorat ce a mancat. Mai mult, va putea raspunde mai rapid si ce a mancat in dimineata acelei a doua zi deoarece a creat deja conexiunea ca aceasta intrebare poate surveni si trebuie sa retinna raspunsul.

Prin observarea mediului inconjurator, invatam in fiecare zi, despre lunile in care infloresc teii, despre cat dureaza vopseaua pe un gard pana trebuie revopsit, despre ce masini sunt de obicei parcate pe langa blocul nostru. Citind aceste lucruri, probabil ati sesizat ca unele raspunsuri nu le stiti. Nu le stiti deoarece nu ati fost atent la aceste aspecte, deoarece in creierul dvs nu s-a creat aceasta posibila intrebare, acest interes.

Asadar, poti invata orice daca esti atent si daca exista o motivatie care sa-ti mentina atentia la subiectul de studiat. Fixarea cunostintelor se face in special prin crearea de noi conexiuni intre informatiile deja stocate si cele noi, si mai ales prin repetarea rememorarii informatiilor. Astfel, informatii neutilizate vor fi lesne uitate, nu pierdute, dar neancorate suficient. Si de asemenea, ne este mai usor sa invatam detalii despre notiunile pe care le-am achizitionat anterior.

Exemplul cel mai elocvent in societatea actuala sunt toti acei romani ce au plecat in Italia sau Spania la varsta maturitatii si care, desi nu stiau alte limbi straine, au invatat cel putin partial limba tarii in care lucreaza. Ei au fost expusi zilnic la ascultarea modului de pronuntie si sunetul dialogului, erau motivati de indeplinirea cat mai buna a celorlalte sarcini sau pentru a se descurca in viata de zi cu zi. Deprinderea corecta si mai rapida a noii limbi a fost in mod special dependenta de modalitatea in care au invatat, daca au abordat o atitudine disciplinata, un curs sau daca au invatat doar din auzite.

Asadar, la orice varsta, creierul unui adult fara leziuni cerebrale poate invata si acumula noi informatii sau abilitati, daca exista motivatie, atentie si informatii de baza despre notiunea de studiat. O tehnica eficienta de invatare este in mod cert un instrument util. Si totusi, uneori simtim nevoia unui medicament minune care sa ne creasca exponential capacitatea de a invata. Prima conditie necesara pentru functionarea optima a creierului este o nutritie adecvata, cu hidratare corecta, aport suficient de vitamine (in special de grup B), fier si o cantitate limitata de carbohidrati (zaharuri). De asemenea, odihna este un factor foarte important. In timpul somnului, se face analiza si rememorarea informatiilor si comportamentelor intalnite in timpul zilei.

Exista pe piata multe produse despre care se presupune ca ar creste nivelul de atentie, nivelul de energie sau capacitatea de a invata, prin cresterea vascularizatiei creierului, aportul de neuromediatori, troficitatea neuronilor. Multe dintre acestor produse nu au fost suficient testate si nu garanteaza un efect deoarece absorbtia componentelor poate varia, capacitatea substantelor de a trece bariera hemato-encefalica este de obicei mica (rolul acestei bariere este cel de filtrare a substantelor potential nocive) si de multe ori au efect placebo. Capacitatea cognitiva pe diferite domenii la indivizi functionali/ normali este amplu variabila si dificil de studiat in ansamblu prin baterii de teste standard, care sa foloseasca drept instrument de reper in decizia eficacitatii unui anumit produs.  Unele medicamente au fost testate in conditiile unei demente sau tulburari cognitive (scadere obiectiva a capacitatii de a invata si de a rememora abilitati invatate anterior) si unele produse au dovedit eficienta in imbunatatirea memoriei, insa acestea sunt strict indicate in conditii de boala, cand ceva trebuie neaparat reparat, cu riscul unor alte reactii adverse: aritmii cardiace, suferinte hepatice sau renale.

Pe de alta parte, avem substantele cunoscute ca droguri: multe dintre acestea au capacitatea de a spori unele functii cerebrale, amplifica imaginatia, cresc euforia, cresc energia sau dimpotriva diminua capacitatea de atentie pentru focalizarea atentiei, insa pentru majoritatea acestor substante studii imagistice si functionale demonstreaza o importanta modificare a arhitecturii fizice si functionale cerebrale ce altereaza capacitatea de adaptare a creierului pe termen mediu si lung. Orice exces vitaminic sau de substante stimulante poate fi daunator activitatii cerebrale, actionand ca “o biciuire” a acestuia.

In concluzie, pentru a putea invata eficient la orice varsta este necesara o hidratare si nutritie adecvata, o practica de invatare continua (cu cat esti mai atent in mediu si stochezi zilnic noi informatii, cu atat mai bine isi pastreaza creierul neuroplasticitatea- capacitatea de adaptare si stocare), atentie si interes pentru subiectul de studiat (motivatie) si ancore variate (informatii anterioare despre subiect, asocierea cu alte tipuri de infomatii: vizuale, auditive, olfactive- miros, kinestezice – legate de miscare, sau tactile – legate de o senzatie fizica ori asocierea cu anumite stari – de exemplu, asocierea cu imagini amuzante sau incredibile).